نکات لازم قبل از خرید زودپز
نوشته شده توسط : درسا حسینی

برای آشنایی با زودپز ها و نکات خرید آن ها پیشنهاد میکنم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید . در هنگام خرید سرویس جهیزیه قطعا سوالاتی در ذهن نوعروسان ایجاد می شود یکی از این سوالات این است که آیا زودپز ها جزو وسایل ضروری شمره می شوند؟ آیا خرید زودپز کاربردی است و یا آن که هیچ استفاده ای برای ما ندارد . کاربردی بودن زودپز به نوع مصرف شما و به خصوص نحوه زندگی شما بستگی دارد . مادر من با وجود آن که زودپز دارد هنوز هم از انواع قابلمه برای پخت برنج خو استفاده می کند چرا که عقیده دارد برنج پخته شده و دم کشیده درون قابلمه لذیذتر و خوش طعم تر است اما خودم بنا به این دلیل که شاغلم و وقت زیادی ندارم به دفعات مکرر از زودپز استفاده می کنم و بسیار هم از آن راضی ام و فکر می کنم برنج پخته شده درون زودپز از طعم لذیذی برخوردار است . 

انواع زودپز ها 

1- زودپز برقی

این نوع از زودپز‌ها که نسل جدیدی از این محصولات را شامل می‌شوند معمولاً چندکاره هستند، این یعنی عناوین آرام‌پز، پلوپز و... را نیز در بر می‌گیرند. از میان مزایای این نوع از زودپز‌ها می‌توان به استفاده ساده و راحت از آن اشاره کرد. علاوه بر این باید بدانید که با استفاده از زودپز برقی غذای شما نمی‌سوزد، چراکه بعد از پخت غذا، دستگاه زودپز به طور اتوماتیک خاموش خواهد شد. هم‌چنین باید اضافه کنیم که این نوع از زودپز‌ها ایمنی بالایی دارند و همین موضوع نیز آن‌ها را به انتخاب هوشمندانه‌ای تبدیل کرده است. با این حال اگر بخواهیم معایب این نوع از زودپز‌ها را نیز مدنظر داشته باشیم می‌توانیم به مدت کم گارانتی آن‌ها نسبت به نمونه‌های معمولی، طول عمر کمتر، عدم وجود روش سرد کردن سریع، سختی در تمیز کردن، قیمت بالا و... اشاره کنیم.

2- زودپز گازی

 

سرعت پخت غذا در این مدل ها بالاتر است. میزان حرارتی که به وسیله وارد می شود، با استفاده از کم و زیاد کردن شعله گاز امکان پذیر خواهد بود. دوام و طول عمر این مدل معمولا بالا است. تنها مشکلی که دارند ایمنی آنها است. این مورد هم در صورتی که کار کردن با دستگاه را بلد باشید، هیچ گونه خطری نخواهد داشت.

 

امنیت بالا

همانطور که می دانید زودپز باید ایمنی داشته باشد و به صورت استاندارد طراحی شده است. درب دستگاه باید به درستی بسته شود و محکم باشد ، این امر باعث می شود تا هوای داغ از دستگاه خارج نشود. تا زمانی که تمامی بخارهای موجود در دستگاه خارج نشود درب دستگاه نباید باز شود چرا که در این صورت درب دستگاه آسیب خواهد دید. دستگیره های استفاده شده در زودپز باید دارای استحکام کافی باشد تا بتوان به راحتی دستگاه را جا به جا نمود. هر چه زودپز بزرگتر باشد دستگیره تعبیه شده در آن می بایست محکم تر باشد. سوپاپ اطمینان دستگاه باید استاندارد باشد و طراحی دستگاه به گونه ای باشد که در صورت بالا رفتن فشار درون دستگاه به صورت خودکار گرمای اضافه را به خارج هدایت کند.

 

چه زودپزهایی را نخریم؟

زودپزهای که دارای چنس داخلی نچسب هستند خریداری نکنید زیرا به علت استفاده مداوم و چسبیده شدن مواد غذایی به کف بعد از شستشو آن لایی نحسپ از بین می رود و این لایه ی نچسب کنده شده با مواد غذایی موارد مخلوط می شود. این لایه ی نچسب برای انسان ضرر دارد.
زود پزی را انتخاب کنید که در فشار استاندارد 15 psiکار کند؛ زیرا اگر زودپزی فشار استاندارد لازم را نداشته باشد، زمان بیشتری را باید برای پخت غذا صرف کنید؛ در صورتی که ما از زودپز استفاده می کنیم که پخت غذا سریع تر شود.
زودپز آلومینیومی نخرید؛ زیرا در طول زمان حفره دار شده و محلی برای رشد میکروب ها می شود. در بلند مدت آلومینیوم توسط مواد غذایی و اسیدها خرده می شود و برای انسان، مضر می باشد. آلومنیوم بعد از یک مدت، تغییر شکل می دهد.

 

استفاده آسان

کافی است آب و ماده غذایی را به درون زود پز بریزید و درش را ببندید و تمام! علاوه بر پختن سریع غذا، لازم نیست مدام به غذا سر بزنید. تنها کافی است حواستان باشد که آن را به موقع خاموش کنید که حتی در زودپزهای برقی همین کار هم لازم نیست انجام دهید.

 

زودپزها چه ‌طور کار می‏ کنند؟

در دیگ‏ های زودپز، مواد غذایی در یک ظرف در بسته و تحت فشار پخته می ‏شوند. با این روش، سرعت پخت افزایش پیدا می‌ کند و غذا در زمان کوتاه‏ تری آماده می‌ شود. هر مایعی در یک دمای خاص به جوش می ‌آید و این دما که به دمای جوش معروف است، برای آب 100 درجه سانتی‌ گراد است. نقطه جوش مایعات با بالارفتن فشار افزایش می‏ یابد و با پایین آمدن فشار کاهش پیدا می‌ کند، در واقع اساس کار دیگ‏ های زودپز هم همین است. وقتی غذا را همراه مقداری آب در داخل ظرف می ‌ریزیم و به آن حرارت می ‌دهیم، آب شروع به جوشیدن و بخار شدن می‌ کند. به تدریج بخار آب در داخل ظرف بیشتر می‌ شود و موجب بالا رفتن فشار داخل ظرف می‌ شود، در نتیجه، نقطه جوش آب با افزایش فشار، بالا می ‌رود و به 130 درجه سانتی ‌گراد می ‌رسد. قرار گرفتن مواد غذایی در دمای بالا سرعت طبخ را بالا برده و موجب می ‏شود تا غذا در زمان کوتاه ‏تری بپزد

 

جنس لایه ته زودپز

اگر زودپز از جنس استیل ضد زنگ خریداری می کنید، به دنبال مدلی باشید که دارای لایه زیرین از جنس بی متال (دو فلزی) یا تری متال (سه فلزی) باشد. نوع معمول آن سطح زیری با لایه آلومینیوم می باشد. این لایه ها از پخت غیریکنواخت و سوختگی غذا جلوگیری می کنند و موجب پخش یکنواخت گرما برروی سطح زیرین زودپز می شوند، و همچنین پاک کردن زودپز را آسان می کنند.

 

حفظ طعم غذاها

با توجه به اینکه فضای داخل زودپز کاملا بسته است، جلوی از بین رفتن رطوبت و طعم غذاها در فرآیند تبخیر را می‌گیرد و باعث می‌شود طعم طبیعی غذاها نسبتا حفظ شود. از سوی دیگر رطوبت غذا حفظ و از خشک شدن آن جلوگیری می‌شود. همچنین باعث می‌شود مثلا گوشت کاملا آبدار و لذیذ پخته شود.

 

گارانتی

انتخاب زودپزی که دارای گارانتی می باشد ترجیح دارد. کمپانی های مشهور تا 10 سال زودپز های غیر برقی را تضمین می کنند.


هزینه

بر اساس شرکت های سازنده و نیز مشخصات زودپزهای مختلف, قیمت های متفاوتی برای این وسیله وجود دارد. سلیقه و نیاز شما تعیین می کند که باید چه مبلغی برای وسیله بپردازید.

 

توجه به دسته ها و جنس آن

برخی از زودپزها فقط یک دسته دارند اما برخی دیگر شامل دو دست هستند. سعی کنید زودپزی با دستگیره های نسوز را خریداری نمایید، هم چنین جنس آنها باید بسیار مقاوم باشد، تا خیالتان از بابت جابه جایی غذا راحت باشد.


گنجایش وسیله

در حال حاضر زودپز های موجود در بازار از کوچک شروع می شوند تا بزرگ. انتخاب و خرید هر کدام از این سایز ها بستگی به تعداد اعضای خانواده تان دارد. گنجایش زودپز ها با واحد لیتر مشخص می شود. معمولا زودپز ۴ لیتری برای خانواده دو نفره مناسب است.





:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: